5 stappen om zich te lanceren in vastgoedbeheer
#vastgoedbeheer
#winstgevendheid
#software
#tools
Jun 23, 2020
3 min

5 stappen om zich te lanceren in vastgoedbeheer

Maïté Cluydts
Marketing Manager
Na webinars rond de impact van Covid-19 op de sector en opportuniteiten rond digitale innovaties voor vastgoedmakelaars buigen we ons ditmaal over vastgoedbeheer en over de verschillende stappen om de processen te optimaliseren en rendabeler te worden. Deze editie vond plaats op 18 juni in aanwezigheid van David Tropea Micalizzi (Castell Management) en Michael Philippart de Foy (Smovin).
Dit artikel somt de belangrijkste punten op die aan bod kwamen, waaronder een kleine checklist over hoe u zich als professional kunt lanceren in vastgoedbeheer.
Wilt u op de hoogte blijven van de volgende evenementen? Klik hier. En voor de audio-opname 🎧, moet u hier zijn (in het Frans)! 👈

1. Win klanten door ze te informeren over uw netwerk

Als makelaar moet u eerst en vooral klanten aanspreken die een huurinvestering zijn aangegaan via uw kantoor. Een koper zal sneller het beheer van zijn goed toevertrouwen aan een persoon met wie hij al een vertrouwensrelatie heeft opgebouwd, bij de aankoop van zijn pand bijvoorbeeld. “Je moet een bevoorrechte band smeden met kantoren die het mogelijk maken om de vastgoedportefeuille uit te bouwen. Networking hoort nu eenmaal bij de job.” bevestigt David.
Werkt u niet in kantoorverband? Dan kunt u zelf uw portefeuille geleidelijk aan uitbouwen of een bestaande portefeuille overnemen. Als een klantenportefeuille overkoopt, zult u waarschijnlijk nood hebben aan competent personeel of aan een tool waarmee u terugkerende taken kunt automatiseren.

2. De juiste tools voor meer productiviteit

Als rentmeester beperkt uw functie zich niet langer tot het vervullen van administratieve taken (opvolging van betalingen, afrekening van de lasten, opvolging van de werken enz.). “U moet goed georganiseerd, reactief en geduldig zijn en oplossingen kunnen aanreiken. Vandaar het menselijke aspect van het beroep. Het draait niet louter meer om administratieve taken, integendeel. In uw beroep komt u ook in contact met aannemers of projectontwikkelaars, en niet alleen met klanten.” vertelt David.
Daarom moet u eerst nadenken over wat het voor u betekent in termen van werklast en tools, voor u zich lanceert. Zult u moeten samenwerken met andere dienstverleners of moeten investeren in marketing? Zodra u weet wat u nodig hebt, kunt u zich een beter idee vormen van de tool die u het beste kiest.

Maar wat is het kostenplaatje van al die investeringen?” vraagt u zich af. Voor David van Castell Management bestaat er geen twijfel. “Op één week hebben we de tool gemakkelijk kunnen implementeren op kantoor en zagen we al heel snel een ROI. Dankzij een tool als Smovin hebben we onze productiviteit verdubbeld.
Michael beaamt het: “Een goede tool is er een die je gebruikt. Op het vlak van vastgoedbeheer moet hij tijd vrijmaken voor taken die een meerwaarde inhouden voor klanten”. Volgens David moet het een eenvoudige maar complete tool zijn. Wie zich goed uitrust, kan dus meer en misschien ook beter doen.
Tot slot zullen de reactiviteit van het medium en de bijstand voorzien door deze oplossingen doorslaggevend zijn bij uw beslissing.

3. Een goed adressenboekje uitbouwen

Als rentmeester moet u uw klanten een oplossing aanbieden, en liefst zo snel mogelijk! Daarom is het belangrijk om een netwerk van contactpersonen (aannemers, projectontwikkelaars, architecten) te hebben die snel en tegen een correcte prijs kunnen reageren op uw vragen, als u goede relaties wil onderhouden met de eigenaars en huurders. Door u te omringen met de juiste mensen biedt u uw klanten een echte meerwaarde.

4. Informeer u over juridische aspecten

U moet klaarstaan om te antwoorden op juridische vragen. Volgens David is dat essentieel. ”In ons beroep laten we talloze documenten ondertekenen die wettelijk in orde moeten zijn. Onze verantwoordelijkheid staat op het spel”.

5. Een verzorgde communicatie voor een betere klantervaring

Omdat u een klantenportefeuille hebt, betekent nog niet dat u de social media links moet laten liggen of geen 'mobile responsive' website nodig hebt. Integendeel, u moet actief zijn en het pand goed in de kijker plaatsen (met technieken als homestaging bijvoorbeeld) om uw diensten te verkopen en dichterbij te staan bij toekomstige klanten.
Wilt u hier graag meer over weten? Lees danHoe vindt u zichzelf opnieuw uit in een steeds digitalere wereld“ met WeInvest en SweepBright.

Conclusie:

Vastgoedbeheer beperkt zich niet tot het beheer van de administratieve taken van een toevertrouwd mandaat. Het gaat om een echte verantwoordelijkheid ten opzichte van de klanten en een buitenkans om uw reputatie als adviseur op te bouwen. Om een goede rentmeester te zijn, is er geen geheim:
  • Wees reactief, communiceer goed en snel. Deze klanten hebben u het beheer van hun patrimonium toevertrouwd. Dat is niet niks!
  • Investeer in digitale tools die tijd vrijmaken om u te concentreren op uw relaties en de ervaring die u uw klanten biedt.
  • Blijf op de hoogte van de laatste wettelijke verplichtingen.

Dank aan onze gast David Tropea Micalizzi en alle deelnemers voor hun aanwezigheid ! 💙

Blijf op de hoogte

    © Copyright 2020 Smovin. All rights reserved.