boekhouding
boekhouding
samenwerking
vastgoed
Trustmaatschappijen
Beleggers
vastgoedinvesteringen
Administratiekantoren
Nov 16, 2020
2min.

Administratiekantoren en beleggers, tips voor een betere samenwerking

Caroline Thibaut de M.
SEO Specialist
Voordelige fiscale systemen, lagere rentevoeten, veilige beleggingen of pensioensparen ... van alle mogelijke beleggingen blijft investeren in huurvastgoed de meest interessante. Niet verwonderlijk dus dat steeds meer grote bedrijven, kmo's of zelfstandigen zich in het avontuur storten en de sector een hoge vlucht neemt.
Vastgoedbeleggingen, in binnen- en buitenland, zitten in de lift in België. De totale marktwaarde vandaag schommelt rond de 5 miljard euro.
"De helft van de Belgische institutionele markt van de vastgoedbeleggingen betreft kantoren. Na de kantoren, goed voor meer dan 50% van de markt, komen kleinhandelszaken en winkelcentra. Met 30% van de markt nemen die de tweede plaats in. De rest, ongeveer 20%, wordt ingenomen door opslagplaatsen, rusthuizen, hotels, ... ", verduidelijkt Adrian Glatt, Head of Capital Markets Belux bij JLL
Ons kapitaal vertegenwoordigt de 8ste grootste kantoormarkt in Europa.
Een duidelijk gevolg van deze sectorale groei is dat de informatie tussen administratiekantoren en rentmeesters beter gesynchroniseerd moet worden.

Remmen bij de uitwisseling van informatie

Binnen het duo rentmeester - administratiekantoor gebruikt elke partij verschillende tools, met elk hun eigen behoeften en beperkingen.
Vaak zien we dan ook het volgende zich voordoen:
  • een boekhouder met een eigen boekhoudsysteem en
  • een rentmeester met een eigen tool voor vastgoedbeheer (vaak Excel) die rechtstreeks afhangt van de informatie van de boekhouder voor zijn financieel beheer.
En meestal wringt hier het schoentje. De meeste boekhouders/administratiekantoren geven toe dat hun werk sterk vertraagd wordt door werkmethodes die verschillen van die gebruikt voor vastgoedbeheer. Het resultaat is een gebrek aan gecentraliseerde gegevens, minder duidelijke uitwisselingen van informatie, tussenkomsten die steeds langer op zich laten wachten …

Hoe kan het eenvoudiger?

Met een samenwerkingsplatform waarbij alle partijen hun vak optimaal uitoefenen en een synchronisatie tussen hun twee diensten mogelijk maken.
Enerzijds is er een oplossing nodig die de bestaande boekhoudkundige programma's, die zelf ook voldoen aan strenge veiligheidscriteria, gemakkelijk kan aanvullen. Anderzijds hebben rentmeesters nood aan een beheertool die hen het leven vereenvoudigt via functies zoals geautomatiseerde taken, gecentraliseerde informatie, controle over hun vastgoedportefeuille enz.

Voordelen voor het administratiekantoor/de boekhouder?

Met een digitaal samenwerkingsplatform dat het bestaande ecosysteem respecteert, kan de boekhouder:
  • Huur-, kosten- of verkoopfacturen genereren (indexatie, kostenafrekening ...)
  • Verkoopfacturen exporteren naar zijn boekhoudkundige software
  • De kostenfacturen van de boekhoudkundige software importeren naar het samenwerkingsplatform, dat deze facturen automatisch koppelt aan de overeenkomstige gebouwen.

Strategische troef

  • ⏱ Tijdsbesparing: alle documenten nodig voor de boekhouding worden van het platform naar de juiste boeken geëxporteerd.
  • 🤝 Vlotte samenwerking: alle facturen met betrekking tot de rentmeester en zijn panden kunnen rechtstreeks van het boekhoudkundige programma naar het platform geëxporteerd worden, en omgekeerd.
  • 🔢. Eenvoudige reporting dankzij de centralisatie van gegevens.
Smovin heeft steeds oog voor de behoeften van zijn klanten en biedt een digitaal platform dat het veel eenvoudiger maakt om informatie te delen en het werk van het administratiekantoor en de rentmeester verlicht en optimaliseert.

Meer weten ? 💡

Mis onze volgende Webinar niet: 'Administratiekantoren: hoe werkt u vlotter samen met klanten die investeren in vastgoed?' op donderdag 19 november om 11u (alleen in het Frans voor nu). U krijgt de kans om al uw vragen te stellen en komt meer te weten over de oplossing van Smovin.
De webinar wordt geleid door Jim Hees van Smovin en Matthieu Moor van IBGraf.
U kunt er niet bij zijn op 19 november? Schrijf u toch in en ontvang de herhaling in uw mailbox.
Vond u dit artikel interessant? Wilt u graag meer weten over nieuwe opportuniteiten en innovaties op de vastgoedmarkt? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief. 👇

Blijf op de hoogte