Coronavirus
Vastgoedmakelaars
Activiteiten diversifiëren
May 26, 2020
4 min

Diversifiëren: een oplossing voor vastgoedmakelaars?

Florence Robert
Marketing Specialist
De trends na Covid-19 lijken erop te wijzen dat het aantal gehuurde panden stijgt ten opzichte van het aantal verkochte panden. Immobiliënkantoren moeten dus mee op de kar springen en zich op verschillende vastgoeddiensten toespitsen zoals vastgoedbeheer, syndicus van mede-eigenaars of home staging.
Het zal niet verwonderen dat 2020 wordt gekenmerkt door een daling van de transacties in maart en april. “Op nationaal niveau zakt het aantal vastgoedtransacties tot 32,8%” aldus het vakblad ‘Bouwkroniek’. Wat de cijfers evenwel niet aantonen, is dat deze transacties niet zullen hervatten na de lockdown. Volgens Eric Verlinden blijven de gevolgen voor de sector beperkt als de lockdown niet langer duurt dan mei. “De markt volgt de Gausscurve (in de vorm van een stolp, NVDR). Van mei tot september-oktober is de activiteit het grootst. De markt zal tijdens deze periode dus heel actief zijn, temeer omdat er tegelijk een groot aantal panden zal worden aangeboden”, legt hij uit.

🏘 De activiteiten diversifiëren

In deze context kan het voor immobiliënkantoren interessant zijn om nog meer te mikken op vastgoeddiensten zoals een syndicus van mede-eigenaars, vastgoedbeheer of home staging (dat laatste is vooral gebruikelijk bij verkoop maar komt ook voor bij verhuur).

Home staging in een notendop

CEFIM definieert home staging als een “interieurstylingtechniek waarmee een pand sneller verkocht of verhuurd kan worden.” Dankzij deze marketingtechniek wordt een pand zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt voor zoveel mogelijk mensen zodat potentiële kopers of huurders sneller een beslissing nemen, zoals WeInvest aangeeft in zijn artikel over home staging. Bij deze nieuwe trend is er van improvisatie geen sprake. Het gaat er niet om enkel de inrichting te veranderen. Het interieur wordt onpersoonlijk gemaakt zodat zoveel mogelijk potentiële kopers of huurders zich ermee kunnen identificeren. Volgens WeInvest “houdt 83% van de mensen die beslissen (of niet beslissen) om te kopen rekening met de inrichting van het pand.”

Wat zijn de voordelen van al die diensten?

  • 💰De garantie op extra maandelijkse inkomsten. Op een moment dat de gezondheidscrisis nog volop woedt, vormen extra maandelijkse inkomsten geen overbodige luxe. Inkomsten van transacties zijn vaak variabeler en zijn onder meer gekoppeld aan de rentevoet. En zoals L’Echo al aankondigt in zijn artikel over de hypothecaire rentes (in het Frans), mogen we een stijging verwachten als gevolg van de huidige context.
  • 🎁 Een compleet aanbod Via diensten zoals vastgoedbeheer en home staging om sneller huurders te vinden kunnen makelaars een complete dienst aanbieden, van het zoeken van een investeringspand tot het beheer van de huurders. En dat zorgt voor een betere ervaring en tevreden klanten.
  • 💡Onderscheid u van de concurrentie Sommige kantoren bieden al vastgoedbeheer aan, maar het blijft een minderheid. Klanten staan er vaak alleen voor en moeten terugvallen op mappen of spreadsheets om hun huurders te beheren. Bied als eerste een volledig aanbod aan uw klanten aan.
  • 🤝 Prospecteren hoeft niet Potentiële klanten staan al aan uw deur wanneer ze op zoek gaan naar investeringsvastgoed. U hoeft ze alleen nog maar uw verschillende diensten aan te bieden.
  • 📈 Van middellange tot lange termijn Investeerders kopen doorgaans niet om het jaar erop al door te verkopen. Wanneer u een beheercontract afsluit, zit u misschien meerdere jaren goed als alles meezit.
De voordelen zijn dus legio, maar waar beginnen?

🛠 In de praktijk

1. Volg opleidingen

Het BIV organiseert talloze opleidingen binnen de vastgoedsector. Zorg dat u nog meer pijlen op uw boog hebt.

2. Laat u helpen door de juiste tools

Wanneer u zich lanceert in vastgoedbeheer kan het nuttig zijn om te investeren in een digitale beheertool die de dagelijkse administratieve taken vereenvoudigt. Er bestaan dure en minder dure oplossingen, met of zonder nodige opleiding en met of zonder startinvestering. Programma’s met een abonnement per lot kunnen interessanter zijn omdat de investering mee evolueert met uw cliënteel en dus met uw omzet. Dankzij deze digitale tools volgt u de huurders gemakkelijk op dankzij een groot aantal geautomatiseerde taken zoals het afrekenen van de lasten, het berekenen van de index en van de honoraria, rapporten enz.
Sommige programma’s bieden heel interessante functies zoals een bankverbinding waarmee u in een oogopslag de status van de betalingen kunt controleren zonder de toepassing te verlaten, of in enkele muisklikken een betaalherinnering stuurt. Smovin is er zo een.
De meeste immobiliënkantoren gingen opnieuw open op 11 mei, na verschillende weken de activiteiten te hebben moeten staken. Sommige hebben er de laatste 2 weken al een duizendtal bezoeken op zitten. We mogen dus hopen op een vliegende start van de sector, zowel wat de verkoop als wat de huur betreft.
Vond u dit artikel interessant? Wilt u graag meer weten en optimaal voorbereid zijn op het einde van de crisis? Schrijf u in voor onze webinar (in het Frans) 🎤 “Covid-19 : les enjeux pour le secteur de l’immobilier” op donderdag 28/05/2020 om 16.30u.
Blijf veilig 💙

Blijf op de hoogte

    © Copyright 2020 Smovin. All rights reserved.