Vastgoedmakelaar
Webinar
Transformatie digitaal
Jun 25, 2020
•
5 min

Hoe vindt u zichzelf als vastgoedmakelaar opnieuw uit in een steeds digitalere wereld?

Florence Robert
Marketing Specialist
Op dinsdag 9 juni organiseerden we een webinar (in het Frans) om na te denken over hoe vastgoedmakelaars zich kunnen heruitvinden met het oog op de digitalisering. Er kwamen twee avant-gardistische spelers uit de sector aan het woord: Ygal Levy van SweepBright en Jonathan Pham van We Invest. Zij delen hun ervaring op dat vlak.
Kon u er die dag niet bij zijn? We geven een samenvatting. U kunt ook de video-opname 🎥 (in het Frans) van de webinar bekijken of de podcast 🎧 ( in het Frans) beluisteren.

Wat was de impact van Covid-19 op uw activiteiten en op uw manier van werken?

Jonathan: “Zoals iedereen werden we overrompeld door de plotse en gedwongen stopzetting van de activiteiten. Gelukkig had We Invest al vaste voet in de digitale wereld dankzij het gebruik van tools zoals SweepBright. We konden ons dus snel aanpassen. Dankzij onze tool voor virtuele bezoeken konden we onze bezoeken ook gewoon verderzetten. Ook klanten hebben zich moeten aanpassen, ook al zaten ze niet altijd te wachten op dergelijke tools.”
Ygal: “We hebben gezien dat de crisis kantoren ertoe heeft aangezet om sneller te digitaliseren. Zoom is bijvoorbeeld deel gaan uitmaken van de dagelijkse woordenschat van makelaars, terwijl bijna niemand er voordien ooit al van gehoord had. Hoewel er een aanpassingstijd nodig is, laat deze technologische inbreng zowel de klant als de vastgoedmakelaar toe om tijd te winnen, onder meer via de automatisering van taken of een vermindering van het aantal verplaatsingen dankzij virtuele bezoeken.”

Wat zijn de voornaamste manieren in 2020 om zich te onderscheiden van de concurrentie?

Jonathan: “Iedereen kan dezelfde tools gebruiken, maar het is de manier waarop je ze gebruikt en met elkaar combineert die het verschil zal maken. Dankzij hen wordt het beroep van vastgoedmakelaar er gemakkelijker op, aangezien ze een groot aantal taken kunnen automatiseren. Sommige profielen zullen uiteraard tijd nodig hebben om zich aan te passen, en hulp nodig hebben bij de transitie. Bij ons worden mensen die minder vertrouwd zijn met de technologie extra ondersteund zodat de transitie aangenamer verloopt en ze er snel mee aan de slag kunnen. Door anders te gaan werken, kan de vastgoedmakelaar zich concentreren op het menselijke aspect van zijn beroep. Volgens Jonathan kan die laatste bijna vergeleken worden met een psycholoog, die zich moet laten omringen door een marketingteam zodat hij zijn functie ten volle kan uitoefenen en kan focussen op het essentiële.”
Ygal: “We hebben het uitgerekend: 50% tot 70% van de taken van een vastgoedmakelaar kan geautomatiseerd worden. Voor de resterende 30% tot 50% is dat onmogelijk, aangezien het hier om het menselijke aspect gaat. En dit is onvervangbaar.”

Welke digitale opportuniteiten worden er nog te weinig benut door vastgoedprofessionals?

Een reactieve website

Ygal: “Klanten worden sterk beïnvloed door hun ervaring met het bedrijf. Vandaag bestaat het klantenbestand in de vastgoedsector steeds meer uit millennials. Die kregen technologie met de paplepel in de mond en zijn het gewoon om snel te krijgen wat ze willen. En als dat niet lukt, gaan ze ergens anders kijken. We stelden vast dat 72% van de zoektochten naar panden begint op internet en met een smartphone. Maar als de website van het immobiliënkantoor zoals zo vaak niet reactief genoeg is (leesbaar vanop een smartphone) gaat de koper ergens anders zoeken. De website is nochtans het eerste uitstalraam van het kantoor. Hij moet dus optimaal zijn.”

Een goed gebruik van social media

Ook social media lijken weinig gebruikt te worden door immobiliënkantoren om hun prospects te bereiken.
Jonathan: “Hier zien we een verandering. Waarschijnlijk zullen alle kantoren binnenkort actief zijn op Facebook. Het komt er dan op aan te vernieuwen en andere kanalen te zoeken om potentiële klanten te bereiken. Die zijn het immers beu om reclame te ontvangen en zullen die steeds beter kunnen filteren.”

Welke richting moet de vastgoedsector inslaan na Covid-19?

Zich onderscheiden

Ygal: “Een vastgoedmakelaar moet zich net zoals iedereen die een product aan de man wil brengen van de rest onderscheiden. “Think outside The Box”, moet de nieuwe leuze van een vastgoedmakelaar worden. Of met andere woorden, spring eruit met innoverende diensten of verbeter de klantenervaring.”
Jonathan: Al deze tools kunnen aanvankelijk prijzig lijken, maar je moet niet meteen gaan focussen op rendabiliteit. Wij wilden ons liever concentreren op de kwaliteit van ons aanbod en onze diensten aan de hand van technologie en marketing.”

Krachten bundelen

Volgens onze sprekers wordt het voor een vastgoedmakelaar steeds moeilijker om te overleven alleen. Het beroep wordt ingewikkelder en vereist steeds meer competenties (op het vlak van marketing, wetgeving, fotografie enz.). Om hierop in te spelen, wordt het belangrijk om snel toegang te krijgen tot goede tools die wel eens duur kunnen uitvallen voor een makelaar alleen. Binnen deze context zullen er groepen ontstaan of zullen bedrijven groeien zodat ze de kosten kunnen delen.

Aanpassen aan een nieuwe markt

Jonathan: “Ik denk niet dat deze trends snel zullen overwaaien. Sommigen zullen zeker terugvallen in hun oude gewoontes. Maar de markt zal zijn stijl opleggen. Consumenten evolueren en makelaars die zich niet kunnen aanpassen, lopen het risico om weg te vallen.”

Waar beginnen als je deze digitale tools nog niet gebruikt?

Om niet terecht te komen in een vicieuze cirkel, moet je alles in de juiste volgorde doen. Zoals Jonathan aanraadt, automatiseer eerst alles wat er te automatiseren valt, met tools als SweepBright voor vastgoedtransacties of Smovin voor vastgoedbeheer. Zo maak je tijd vrij en bouw je geleidelijk aan een communicatiestrategie uit bij de klanten. De meerwaarde voor een vastgoedmakelaar blijft het contact met de klant en het menselijke aspect.
Bedankt aan onze sprekers en bedankt aan alle deelnemers voor hun aanwezigheid!

Blijf op de hoogte

    © Copyright 2020 Smovin. All rights reserved.